Mødet mellem en anbragt dreng på 3 år, en kuffert og en Socialrådgiver

Cases -  Marts 2016:

Referat fra en Socialrådgiver – Kommune:

Brug af Play-talk kuffert overfor et 3 årigt anbragt barn.

Forhistorie: Ingen udpræget kommunikativ kontakt før mellem Socialrådgiver og barn - trods forsøg. Drengen har været afvisende og er "løbet rundt" ved besøg. Socialrådgiveren skulle følge ham – ingen øjenkontakt. 

Forberedelse ved besøg: Socialrådgiver fortæller som intro til plejeforældre, at hun medbringer en rød kuffert.

Møde/samtale med barn medbringende Play-talk kuffert:

Barn løber Socialrådgiver i møde, da hun kommer. Meget interesseret i kuffert. Socialrådgiver og barn samtaler på gulvet, hvor barnet aktivt laver en figur (dyr) af modellervoks, hvor Socialrdg. er løve og barnet er en elefant. Vælger derefter dukker, som også får tildelt nogle roller. Bider meget hårdt i en af dem og Socialrådgiver vælger midlertidig af slutte processen. Pakker dukkerposer væk og dreng går væk fra aktivitet, men kommer hurtigt tilbage og vil på ny i gang med kuffert.

Udbytte: Meget god kontakt! Barnet er meget interesseret i kuffert og materialer og vil gerne kommunikere gennem dette. Socialrådgiver var efter samtale helt ”høj” over udbytte og drengens lyst til at kommunikere. Dreng plejer endvidere at føle sig tryg ved at ”tale” gennem plejefar. I samtalen tager drengen gennem hele forløbet direkte kontakt til Socialrådgiver og barnet har ikke behov for at inddrage plejefar.

Afslutning: Socialrådgiver afslutter samtalen og refererer til, at hun næste gang medbringer den røde kuffert igen.