Brug af Play-talk materiale i undersøgelser om overgreb.

Case 1:

Socialrådgiver skal have en samtale med et barn, hvor der er underretning om mistanke om overgreb fra far. Pigen er 5 år. Socialrådgiver bruger modellervoks.  

Barnet viser tydelig med modellervoksen, at når de taler om far så bliver klumpen til en fast rund kugle og barnet trækker sig ind i sig selv. Når samtalen skifter til børnehaven bliver barnet meget udtryksfuld og begynder at lave figurer af leret samtidig med, ordforrådet udvides. Socialrådgiver bruger iagttagelsen i beskrivelsen af samtalen.

 

Fra modtagerteamet i kommunen synes de, at materialet gav dem en stor hjælp i forhold til at få hurtigere hul på emnet og en tryghed for både medarbejder og barn at have i det fælles tredje.

 

Case 2:

Socialrådgiver skal have en samtale med en dreng på ti år. Baggrunden er en underretning om, at hans far har forgrebet sig på hans veninde en weekend, hun var på overnatning. Socialrådgiver bruger dukkerne og fortælletæppet fra Play-talk kufferten.

Socialrådgiver beder drengen fortælle igennem dukkerne, hvordan de sov hjemme hos familien. Drengen kom hurtigt ind til temaet og fortalte om det der fyldte  - nemlig det chok at vågne op til at mor og far skændes midt om natten. Drengen fortæller at far var stærkt påvirket af alkohol og skældte voldsomt ud.

 

Dét at bruge visuelt materiale kan hjælpe barnet til, da noget af fokus flyttes til materialet, i dette tilfælde dukkerne. Det kan gøre det lettere at udtrykke svære ting.

Billeder ved blogpost er illustrationer af, hvordan visualiseringen kunne se ud i forskellige stadier af samtalen. Fotos er ikke fra de konkrete cases. 

 

DSC_0058[1].JPG