Dreng på 7 år - Mistanke om vold i hjemmet - udtryk gennem farver.

Samtale ml. Socialrådgiver, dreng og Play-talk kuffert.

På baggrund af en underretning fra skolen har Socialrådgiver (R) en børnesamtale med dreng (D). R. undersøger den mistanke skolen har vedr. vold i hjemmet.

R. tager kufferten med ind på barnets værelse og sætter sig på gulvet og åbner kufferten. D.  vælger det røde ler og begynder at lave en orm. D. siger, at det er en ond orm, som kommer op at slås med de andre. Ormen er rød, fordi rød er en ond farve.  R. Spørger ind til legen og også om D. nogen gange selv oplever vold. Det benægter D. Det er nogen andre.

Efter leret tager D. et hus fra kufferten og vælger det hus, der ligner hans eget. Han maler det i kraftige røde og blågrønne farver og fortæller R., at de blå og grønne farver på tegningen er gode farver og de røde er en ond farve. Barnets værelse, samt mor og fars værelse er blågrønne og hele huset er rødorange. 

Drengens udtryk i farveskitse "Parcelhus". Play-talk konceptet indeholder 3 forskellige hustyper. 

Drengens udtryk i farveskitse "Parcelhus". Play-talk konceptet indeholder 3 forskellige hustyper. 

R. Spørger ind til den røde farve på huset, om den betyder noget ondt. D. svarer, at sådan ser deres hus ud.

Da rådgiver er færdig og pakker sammen vender D. tegningen om og sætter en smiley i hvert hjørne. Han skriver sit navn og giver tegningen til R. med beskeden om, at det har været en dejlig dag. Drengen siger, at R. altid kan vende tegningen om og se på smileys, hvis hun har en dårlig dag. 

D. signatur på bagsiden af farveskitse. 

D. signatur på bagsiden af farveskitse. 

Socialrådgiver konkluderer efter samtalen, at hun har fået etableret et god relation til drengen. Socialrådgiver kan se et tema omkring vold, men hun synes ikke, at hun endnu kan konkludere om drengen er udsat for vold. Socialrådgiver vil sammenholde oplevelsen med de konkrete grunde og tilbagemeldinger i skolens underretning.

Socialrådgiver vil arbejde videre med temaet til næste børnesamtale med drengen. Derudover vil materialet (tegningen) være et et konkret redskab, hun kan bruge og fremvise i samtaler med forældre.